Verborgen schatten van de Walburgiskerk

Sfeerimpressie van de rondleiding ‘Verborgen schatten van de Walburgiskerk’ op 12 april 2022

Verborgen schatten van de Walburgiskerk

Exclusief voor vrienden organiseerde de Vereniging Vrienden van de Walburgiskerk op 12 april 2022 de rondleiding ‘Verborgen schatten van de Walburgiskerk’. Vrienden kregen de unieke kans om vier van de niet openbaar toegankelijke schatten die de Walburgiskerk rijk is te bezichtigen, en te luisteren naar de begeesterde uitleg van deskundigen.

In twintig minuten per onderdeel werd gerouleerd in vier groepen. De voorzitter van het bestuur van de vereniging, oud-burgemeester van Zutphen, dhr. Gerritsen, benoemde in zijn introductie een belangrijke aanleiding voor de rondleiding: ‘De schatten brengen ons samen.’

Boven Librije

De Boven Librije, het meeste unieke onderdeel van de rondleiding, aangezien een bezoek aan deze ruimte normaal gesproken niet mogelijk is. In de Boven Librije is vanaf de vroegste tijd het archief van de kerk gevestigd. Voor het behoud van de bijzondere werken, mogen niet meer dan vier bezoekers tegelijk de ruimte betreden, en het klimaat wordt volledig gereguleerd. Een smalle, onverlichte wenteltrap geeft toegang tot de kleine ruimte, met een authentieke vloer en leestafel uit de vijftiende eeuw.

Geert Joosten en Sjaak Meyer tonen een handgeschreven missaal uit de vroeg zestiende eeuw, met uitleg over hoe de kleuren in de illustraties zijn aangebracht. Het goud is echt goud, het blauw is van het gesteente lapis lazuli. Bijzonder om te zien zijn de tabbladen van bolletjes papier, klavieren geheten

Ook tonen zij de eerste druk van Over de Omwentelingen van de Hemelse sferen van Copernicus, uit 1534. Het is het minst gelezen boek uit de collectie, en het lag niet aan de ketting in de kettingbibliotheek elders in de kerk. Het risico dat het gestolen zou worden was te klein, en het origineel is het schoonste exemplaar (zonder aantekeningen) ter wereld. Dit exemplaar behoort nu tot de topstukken van de Walburgiskerk.

Henrick Baderorgel

Het Henrick Baderorgel uit 1643 is uniek in Nederland. Bader-vrijwilliger Klaas Terpstra wijst ons op de vele bijzondere kenmerken van het orgel, zoals de 2400 pijpen die erin zijn verwerkt. Ook geeft hij een inkijkje in de vroegere werking van het orgel. Achter het orgel bevinden zich de balgen, waar de balgentrappers vroeger hun werk deden om bespeling van het orgel mogelijk te maken. Eén van de deelnemers mag ervaren hoe het geweest moet zijn om balgentrapper te zijn. Destijds waren meerdere balgentrappers tegelijk nodig om het orgel te kunnen bespelen. Tegenwoordig is het orgel aangesloten op het elektriciteitsnet.

Consistorie

In de Consistorie – waar vroeger de kerkenraad vergaderde – geeft Kees Vos een inkijkje in de complexe historie en opbouw van de plattegrond en het dakenlandschap van de Walburgiskerk. In de Consistorie zijn nog oude gewelfschilderingen te zien. Vele daarvan zijn verloren gegaan in de 19e eeuw, toen de kerk grotendeels wit geschilderd werd. De bijzondere voorwerpen in de Consistorie vertellen allen een deel het verhaal van de kerk. Er wordt gewerkt aan het documenteren hiervan.

Plondercamer

De Plondercamer is een zijkamer in de kerk, die van oudsher dienst deed als berging. Het woord plonder komt van plunje, oftewel berging. Nu wordt hier een bibliotheek opgericht met documentatie over de Walburgiskerk en alles wat zich in de kerk bevindt. Oud-predikant Gerard van der Brug heeft een start gemaakt met de aanleg van de bibliotheek, met documenten uit zijn privéarchief. Hij geeft uitleg over de achtergrond hiervan. Openbare informatie is een voorwaarde om de gewenste status van museum te kunnen krijgen. Er liggen vele interessante boeken en geschriften tentoongespreid. Zoals het oudste gidsje over de Walburgiskerk als toeristische trekpleister, uit 1910, en de omvangrijke studiegids voor de gidsen van de Walburgiskerk.